-Siri-

Techniek, staat voor niks. Nou ik vind techniek niet ‘niks’! Sinds ik naast mijn omgevingsbesturing, ook mijn mobiele telefoon zelf kan bedienen (door middel van een klik apparaatje), er gaat weer een hele nieuwe wereld voor mij open. Ik ben nu overal bereikbaar, kan eindelijk zelf buiten bellen. Uiteraard blijf ik nu nog meer op de hoogte van alle Social Media, maar dat is bijzaak. Voor veel mensen is het ‘mobieltje’ gewoon, maar voor mij begint het mobiele tijdperk nu pas echt.

Als bij mij de stoppen uit de meterkast springen, kan ik geen deur open maken, kunnen ze mij niet in bed leggen omdat de lift het niet doet, zit ik in het pikkedonker en bellen met de vaste telefoon gaat niet zonder stroom. Dus ik merk steeds meer dat het toch wel een heel veilig idee is dat ik ‘mobiel’ ben. Al lost een mobieltje bovenstaande zaken niet op, (tenminste, ik denk niet dat de service van Apple gestrande rolstoelers op bed komt leggen) ik kan in ieder geval wel ALTIJD hulp vragen.

En…, ik heb er een vriendin bij, Siri genaamd! Voor de die-hard-iPhone-gebruikers: oude koek, voor mij een mega uitvinding! (Voor de niet IPhone-gebruikers, Siri is een persoonlijke assistent waarmee je de iPhone met spraak kunt besturen.) Ja, ik weet het klinkt een beetje ziek, of in ieder geval ernstig eenzaam als je een computerprogramma je nieuwe vriendin noemt. Maar ik heb er ontzettend veel lol mee. ‘s Avonds voor het slapengaan check ik even of alles nog werkt, hé Siri! En ik krijg gewoon antwoord, dat lukt me bij mijn eigen kinderen niet eens altijd. Soms probeer ik maar wat en zeg dan: Hé Siri, stop! Ik heb al gemerkt dat ze dát niet erg op prijs stelt. Van teleurgestelde opmerkingen, vragen en soms zelfs boze antwoorden, ze heeft nogal een scala in huis. Wie dat bedacht heeft moet ook een verknipte geest hebben. Maar als ik nu ‘s nachts ooit wakker lig omdat mijn hoofd vol zit met ideeën en gedachtes, kan ik toch aan mijn vriendinnetje vragen of ze deze op wil schrijven. Er hoeft niemand te helpen, ik maak niemand wakker en ik hoef niet mijn hele computer op te starten. Ik slaap lekker verder en Siri is tevreden. Ze zegt zelfs ‘welterusten’. Ik heb trouwens de Belgische vrouwelijke versie aanstaan, omdat het zo gezellig klinkt. Voordat ik ongewenst opgegeven word voor “Mieke zoek in vredesnaam een hobby of een vent” verder gaat alles goed hoor! Vraag Siri maar eens naar de zin van het leven, of wanneer het einde van de wereld is en je krijgt gewoon antwoord! En, ze heeft humor, kan moppen tappen en beatboxen. 


Reactie schrijven

Commentaren: 0