-Overgang-

Het begint tussen de 10 en 20 jaar. Je bent een keertje chagrijnig en dan hoor je: Ben je ongesteld?
Tussen de 20 en 40 jaar vragen ze of je zwanger bent.
Als je voorbij 40 bent en je krijgt het warm, dan wordt het je niet te zuinig ingewreven: ‘Zal de overgang wel zijn’.

Alsof het op het puntje van de tong ligt. Zal de overgang wel zijn. Alsof ze erop hebben gewacht tot je ook maar enige verschijnselen ging vertonen van hormonale veranderingen. Zal de overgang wel zijn. Alsof het onderhuids heeft zitten broeien om het vervolgens als een rijpe puist uit te knijpen. Zal de overgang wel zijn.
Begrijp me goed, met ‘ze’ bedoel ik andere vrouwen! Degene die HET al hebben zijn het ergste. Daar proef ik een soort leedvermaak. En dat toontje, als giftige cobra’s spugen ze het eruit. Zal de overgang wel zijn.

Het zal best heel vervelend zijn, maar om mekaar er steeds mee te om de oren te slaan? Dames, wees toch een beetje mild voor elkaar. We komen bijna allemaal in de overgang, dat is toch geen taboe meer? Of is de schaamte net zo groot als bij incontinentie?
Als ik de reclames moet geloven zijn trouwens alle vrouwen ontzettend blij als ze in de broek piesen van het lachen. Ze zijn dolgelukkig aan het dansen in een Braziliaans pakje met pauwenveren, want ze gebruiken Tenalady. Zijn dan alle vrouwen die gelukkig lijken ook incontinent?

Wat een gelukkig mens ben ik dan, ik ben allebei! Terug naar de overgang.
Kun je na je 40ste niet gewoon een keertje een rooie kop krijgen? Of chagrijnig zijn? Of ongesteld? Of alle drie? Moet daar meteen een stempel op?
Stél, je mag dit na je 40ste altijd als excuus gebruiken: “Waarom hebt u deze rekening niet betaald?”
Sorry deurwaarder, het zal de overgang wel zijn.
“Mevrouw, u rijdt te hard!” Tja, agent, het zal de overgang wel zijn. Kijk, dán zie ik wel voordelen.
Zolang dit niet zo is zit ik nog even in de overgang, richting de overgang…


Reactie schrijven

Commentaren: 0