-Afstand houden-

Hoe hou je de huidige richtlijnen met betrekking tot het Corona-virus aan, zonder arm of handfunctie? Kijk , dán heeft mijn hoge dwarslaesie toch voordelen, risicogroep of niet. Handen geven is bij mij al bijna 15 jaar niet meer aan de orde. Ik heb een halve meter voorsprong op andere mensen wat afstand houden betreft.

Mijn rolstoel is zo groot en zit zo vol apparatuur dat knuffelen sowieso onhandig is.
Dus wat doe ik in deze tijd: Mijn voeten iets verder naar voren, mijn draaicirkel net iets groter en ik zit zo aan de gewenste afstand.

En ik kan heel lelijk kijken, dat wil ook wel helpen. Als ik hoest of nies heb ik ‘gelukkig’ geen kracht vanuit mijn middenrifspier, dus verder dan een binnensmonds piepgeluidje kom ik niet.
Met verzorging is het wat lastiger. Die moeten nu eenmaal dichtbij komen. Zo dichtbij, dat als ze mij uit de rolstoel halen, ik recht met mijn neus in die elleboog wordt getrokken waar zojuist braaf in gehoest is.

Allemaal volgens de richtlijnen. Alleen maar respect hoor, voor de mensen in de zorg. 
Zij moeten van hot naar her, nagenoeg onherkenbaar in hun schorten, brillen en mondkapjes. Ze doen het toch maar, met alle risico’s van dien.
De richtlijnen roepen wel nog wat vragen op bij mij. Als je in je elleboog geniesd hebt, hoe zat het dan ook alweer, moet je dan je elleboog weggooien, of waren dat de papieren zakdoekjes?
En wanneer mag je weer douchen? Er wordt tenslotte alleen gesproken over handen wassen.
Afijn, laten we vooral nog een tijd volhouden allemaal. Thuisblijven! Afstand houden! En lief zijn voor elkaar. Het is uiteindelijk voor een groter doel.


Reactie schrijven

Commentaren: 0