-Tortelduifjes-

Op dit moment leef ik op voet van oorlog met een stelletje. En daarmee bedoel ik niet verliefde stelletjes, die je in het ‘oude normaal’, hand in hand zag lopen. Nee, ik bedoel een stelletje duiven, tortelduifjes, om precies te zijn. De lente hangt in de lucht en alles is broeds. Dat hoort ook zo, dat is de natuur. En ik gun alle verliefde stelletjes hun geluk. Behalve tortelduifjes. Verliefde stelletjes zitten ‘s morgens vroeg niet op de kap van mijn luifel met hun poten te krabben. Alsof er een of ander militair konvooi op los gaat. Verliefde stelletjes bespringen elkaar niet met enorm kabaal in mijn tuin. Verliefde stelletjes zitten niet eindeloos met hun vleugels te flapperen ‘s morgens vanaf vijf uur. Verliefde stelletjes schijten mijn tuinset niet vol. Tortelduifjes wel. En hoewel tortelduifjes heel lief klinkt, is het complete duiven-horror in mijn tuin. En ik hou van vogeltjes, echt waar.

Maar deze vallen onder de categorie a-sociaal. Ik vind dat er een anderhalve meter richtlijn voor duiven ingesteld moet worden en het liefst 180.000 meter uit mijn tuin. Of misschien is een straatverbod voor tortelduifjes een idee.
Deze beesten roepen bij mij de neiging op om in volle snelheid met de rolstoel er overheen te gassen.

Ik vrees alleen dat ik daar te weinig snelheid voor heb. Dus veel meer dan een beetje de vogelverschrikker uithangen kan ik niet. Andere vogeltjes, daar heb ik weinig last van, die mogen door mijn tuin fladderen en flierefluiten wat ze willen. Die doen ‘het‘ rustig. Maar duiven, echt, wat voor een gespreksstof hebben die sowieso? Roekoe, roekoe, serieus? Weet je niks anders te vertellen?
De postduiven kunnen er trouwens ook wat van hoor. Sinds de meeste post digitaal gaat, mag deze rare vogel ook wel een beetje aan de kilootjes gaan denken. Als die op de kap van mijn luifel landt, dan hoor je niet eens ratelend gekras, maar gewoon een hele harde bons.
En ik herken het, als je niet veel meer beweegt dan gaat het hard met de kilo’s. Ik stel voor, fladder dan een paar kilometertjes verder. Zoek een mooi tortelduifje, 180.000 meter hier vandaan, doe wat je niet laten kan, maar laat mij met rust!


Reactie schrijven

Commentaren: 0