-Aardig-

Soms lukt het mij gewoon niet. Aardig blijven. En dan aardig in de zin van wéér een beleefdheid praatje houden. Goedemiddag, lekker weertje vandaag! Of goedemiddag, wat een weer hè? Het gaat bijna altijd over het weer trouwens. En ik snap het wel, Dat is vriendelijk, beleefd, veilig. Alleen heb ik er soms even geen zin in. Net zomin als in de eeuwig gestelde vraag: hoe gaat het met je? Altijd lief bedoeld, maar soms ook gewoon een beleefdheid dingetje en niet eens oprecht. En daar kan ik zo slecht tegen, een vraag stellen omdat er nou eenmaal een vraag gesteld moet worden? Nee. Ik weet bijvoorbeeld nog dat het in de corona tijd alleen maar over corona ging en dat ik uiteindelijk uit pure wanhoop elke dag deed alsof ik in een ander land op vakantie was. Gewoon om een ander onderwerp aan te snijden. Dus het is niet zo, als je het ergens de hele dag over hebt, dat het dan voorbij gaat of leuker wordt. Het tegenovergestelde. Mensen hebben geen besef hoe groot de impact is van bijna de hele dag zorg/hulp om je heen. En ik ben dankbaar hoor, dankbaar dat ik hulp heb, dankbaar dat ik thuis kan wonen zolang dat nog kan. Maar dat wil niet zeggen dat ik er altijd zin in heb. Ik kan niet 24/7 aardig zijn, beleefd, aangepast gedrag vertonen. Soms heb ik een mindere dag, tja, ook ik ben maar een mens.

En die mindere dagen gaan gewoon over en de volgende keer ben ik weer fris en fruitig. Iemand anders gaat even naar de glasbak om zijn agressie kwijt kunnen, hardlopen, kickboksen, weet ik veel, dat zijn uitlaatkleppen. En die heb ik niet zoveel behalve mijn verbale talent. En dat pakt soms een beetje kort door de bocht uit. Gelukkig ben ik, zoals niemand, ook niet perfect, maar ik doe aardig mijn best.


Reactie schrijven

Commentaren: 0